En bok som finns men inte finns

Jag har (äntligen) upptäckt e-boken. Jag ska ärligt medge att jag länge varit skeptisk till just det bokformatet. Annars så älskar jag alla sorters böcker. Inbundna, mjukband, pocket... allt får vara med på mina hyllor. Men e-boken har jag diskriminerat . Det är ju inte en riktig bok. Och allting som bara finns på en hårddisk räknas liksom inte i min värld (vilket är ironiskt, eftersom jag har massor med egna texter liggande på hårddisken, utan att ha skrivit ut dem på papper). Men så hittade jag en bok som jag ville läsa, som bara fanns som e-bok. Det var bara till att  svälja prestigen och börja ladda hem de nödvändiga programmen. Första gången jag försökte gick det inte alls. Andra gången höll jag på i en timme med att försöka få det att fungera. Det gjorde det, till slut, men jag var knappast imponerad.
Men e-boken har en fördel som jag gillar. Jag kan få tag på den när som helst. Inte sällan upptäcker jag böcker som jag vill ha tag i, omedelbart. Finns de inne på biblioteket, och de har öppet, så drar jag dit direkt. Behöver jag säga att jag är ofta på biblioteket? Men bibliotek och bokhandlar har, tyvärr, stängt ibland. Men e-böckerna finns alltid där.
Nu har jag nyss laddat ner min andra e-bok, utan några problem. Det ser ljust ut.
Förmodligen var det oundvikligt. Jag är alldeles för boktokig för att dissa något som i längden kan bidra till att jag får tillgång till fler böcker.
Men den vanliga sorten lär ju alltid gå först ändå.

Kommentarer
Postat av: Nattkaja

En fråga: är det inte jobbigt att läsa på skärmen? Har själv försökt mig på e-böcker, men lagt ner det bara på grund av att jag inte kan läsa lika länge på skärm som jag kan i en "riktig" bok.

2006-11-29 @ 12:02:28
URL: http://www.svart.net/vafu
Postat av: Gothique

Jag läser mest kortprosa, lyrik och noveller som e-böcker. Det brukar gå bra, men jag skulle inte vilja läsa en tegelstensroman som e-bok.

2006-11-29 @ 20:54:08
URL: http://www.angelfire.com/freak/gothique

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0