En skrivarcirkel

På torsdagar leder jag en skrivarcirkel på ett studieförbund. Det är väldigt kul och givande. Tycker jag nu i alla fall.
Att jag började med det beror dels på att jag faktiskt har cirkelledarutbildning, dels på  att jag ville testa om  jag verkligen kunde genomföra det. På riktigt. Efter att ha gått rätt mycket skrivarkurser själv (3 1/2 år sammanlagt) så ville jag pröva på att vara den som ger. Så jag hittade ett studieförbund som var intresserade och så körde jag igång.
Första kursen var på tio gånger. Jag räknade ner och kryssade med en suck av lättnad av varje gång och när det äntligen var slut var jag, milt sagt, tacksam.
Och nästa termin gjorde jag om alltsammans igen.
Den här terminen har jag kört två cirklar.
Till våren blir det två till, kanske tre. Och en sommarkurs i juni.
Att jag tyckte det var så jobbigt i början beror på många saker. Att jag är en smula lat till exempel. Men mest handlade det om mitt eget självförtoende, att jag verkligen var tvungen att tro på det jag gjorde och lita på mina kunskaper. Jag tror på mitt eget skrivande, men det är så djupt rotat i mig själv att jag inte verkar ha något annat val. Men att uttala sig om andras texter kräver mer...teknik. När jag granskar mina egna texter kan jag gå på magkänsla, men när jag ska ge andra ett omdöme  så måste jag verkligen veta vad jag snackar  om. Jag måste kunna förklara exakt vad det är jag menar. Det finns de som tror att skrivarkurser bara är flum. Så är det inte, flum är faktiskt totalförbjudet. Att kommentera texter kräver att man är exakt.  Och det är  väldigt nyttigt. Och  roligt. Faktiskt. Jag tycker det numera, när jag fått lite mer rutin på det.
Jag är fortfarande helt slut i huvudet efter varenda träff. Men jag tror att det är ett gott tecken. Man blir inte trött om man inte anstränger sig.
Jag har till och med börjar överväga om  jag ska försöka göra  en karriär av det. Eller halvkarriär, bredvid skrivandet då.  Och allt  annat man måste göra för att försörja sig...

Kommentarer
Postat av: Rickard Ö.

jag tycker absolut att du ska göra en halvkarriär av det... det finns ju folkhögskolor som söker skrivpedagoger då och då och där är det lite lättare att få betalt för vad man verkligen gör. ofta så är det en hel del förberedelsetid när man undervisar på studieförbund som du inte får betalt för. ett tips är att gå in på www.folkhogskola.nu och söka rätt på skrivarlinjer i de regioner du vill jobba och ta kontakt med dessa. *tipsar*

2006-11-25 @ 10:06:04
URL: http://klipskkonst.blogg.se
Postat av: Natkaja

Jag är imponerad, skrivarcirklar kräver nog en hel del av en! Vilka åldersgrupper är det fråga om? Får du själv inspiration av cirkelmötena?

Och så en grej till, får jag länka till dig från min blogg? :)

2006-11-29 @ 12:00:37
URL: http://www.svart.net/vafu
Postat av: Gothique

De yngsta jag haft har varit gymnasieelever, den äldste var född 1929. Jag tycker att det är roligt att jobba med andra som skriver, så jo, jag blir inspirerad.
Det är klart att du får länka :)

2006-11-29 @ 20:52:24
URL: http://www.angelfire.com/freak/gothique
Postat av: Marie

Kommer du att hålla några skrivarcirklar nu under våren 2007?

2007-01-07 @ 17:31:04
Postat av: Gothique

Ja, två stycken om allt går som planerat. På Medborgarskolan har jag en kurs i självbiografiskt skrivande, och på Vuxenskolan en inspirationskurs (med råd och hjäp till de som vill komma igång med sitt skrivande).

2007-01-08 @ 01:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0