Leva i konsten

Med mitt nyväckta intresse för modern konst har jag börjat frekventera gallerierna här i Halmstad. Jag gillar det. Att se på konst är nästan som att meditera; jag varvar ner och börjar fokusera på nuet. I dag var jag på en utställning på Galleri Norre Port där Eva Bengtsson ställde ut målningar och keramik. Jag fastnade särskilt för en grupp stora keramikskulpturer, fulla med små detaljer i glaseringen. Bland annat rosor och snäckor. Plötsligt inser jag att jag känner igen just de där rosorna och snäckorna. De var gjorda med schabloner. Hur vet jag det? Jo, jag råkar ha exakt samma schabloner hemma. Jag brukar använda dem till att dekorera krukor med, men jag använder hobbyfärg i stället för keramikfärg och glasyr.
För ett tag sen var jag och såg Hallands Konstförenings Vårsalong på Länsmuseet i Halmstad. Där fanns bland annat en rad väldigt detaljerade teckningar av vardagsmotiv. Temuggar, badrumshyllor, handkontroller till tevespel. En av dem föreställde en vit disktrasa med döskallar på, hängande över en kökskran. Jag bara log när jag såg den. På min kökskran hänger det också en vit disktrasa med exakt likadana döskallar på. Min vardag hade just stigit in i finkulturens rum.
 
Så nu undrar jag: är det konsten som har blivit vardagligare, eller har vardagen blivit konstigare?


Kommentarer
Postat av: Rickard Ö.

värt att notera är att marcel duchamp redan 1917 tog med sig det vardagliga in i finkulturens boning, då i form av en pissoar med inskriptionen d.mutt.

2007-04-29 @ 14:31:59
URL: http://klipskkonst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0