Våga vara kreativ

För ett tag sen hittade jag till Cynthia Morris blogg. Hon är vad man på svenska skulle kunna kalla en kreativitetscoach. Hon har som arbete att inspirera, stödja och handleda människor i deras kreativa skapande. Låter som ett riktigt häftigt jobb, eller hur? Varför hittar jag aldrig såna på Platsbanken?
Inspirerad av ett av hennes blogginlägg bestämde jag mig för att jag, varje dag i april, ska utföra följande kreativa små handlingar:
Jag ska skriva en dikt.
Jag ska teckna en liten skiss.
Jag ska skriva en "början" (inspirerat av en uppgift i e-boken Kom igång & skriv! av Johanna Wistrand).
Sen har jag en uppgift till på min lista, men det är hemlig. Den har i alla fall att göra med att jag ska sluta vara så himla allvarlig och börja fatta att det är okej att leka också, fast man är tjugoåtta.
Jag får en guldstjärna i min kalender för varje dag som jag lyckas utföra alla fyra handlingarna.

Över huvud taget jobbar jag just nu rätt mycket på att bli av med prestationskraven jag dras med, och som i längden sinkar mig. Jag försöker skriva för att det är kul att skriva, och inte för att bli publicerad/tjäna pengar/ få evig ära och framgång. Jag försöker skriva för att må bra, för att orka hålla huvudet över ytan, och allt det där är bättre skäl än att bli rik och berömd.

Nu ska jag gå och utföra en eller annan kreativ handling.


Läser just nu:  Carina Rydberg - Den som vässar vargars tänder

Kommentarer
Postat av: yelis

Det var ett tag sen du skrev och jag vet hur du menar angående det med prestationsångest. Men din insikt är helt rätt. Man skall göra det man gör av rätt anledning och om Gud finns och han gett oss förmågan innebär inte det att han gav den till oss för att bli rika och berömda utan kanske bara för att vi kan använda den till vår och andras fördel sen om man har "turen" att kunna försörja sig på det, ja då är det väl bara att vara tacksam....kolla förbi någon gång i min blogg, om du har tid och lust!

2007-04-19 @ 14:31:15
URL: http://yelis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0