Ledig dag...eller?

Jag känner hur en förkylning är på väg att slå till. Den smyger sig på, sakta men säkert. Och jag dricker baljor med te för att hålla den på avstånd.
Hur som helst...
Egentligen hade jag tänkt ta en ledig dag i dag. Alltså helt utan skrivande, elevtextläsande korrekturläsande, jobbsökande och allt annat man kan sysselsätta sig med när man är författare/skrivarkursledare på jakt efter jobb. Men jag vet inte... Helgen är rätt fullbokad med aktiviteter, så om jag inte jobbar i dag kommer det att bli mycket att göra i nästa vecka.
Fast en helt ledig dag vore trevligt. Jag vet inte när jag sist hade en helt ledig dag, jag minns det i alla fall inte..

I måndags var jag och lyssnade på författaren Lene Kaaberböl på stadsbiblioteket. Titeln på hennes föredrag var "Vad ska vi med fantasy till?" och hon hade massor med bra svar på den frågan. Jag vet inte hur många människor jag möt som inte har en aning om vad fantasy är, men som ändå anser sig kvalificerade att kritisera genren. De människorna stör mig. Om jag får chansen så skäller jag ut dem. Kaaberböl gav också det bästa skrivtips jag har hört på länge:
Se till att dina karaktärer har motivation!
De ska ha en anledning till att göra som de gör.
Så det försöker jag ha i åtanke nu när jag sitter och filar på min roman. Motivation, motivation.

Och den andra lektionen med Inspirationskursen gick jättebra. Jag börjar tro att det är en kursform som funkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0