Mitt liv, och andras...

Det blev ingen ledig dag i fredags. Det blev en ledig dag i går i stället. Jag är inget om inte flexibel...

Om en vecka börjar min kurs i självbiografiskt skrivande. Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite ironiskt att just jag skulle ge mig på att undervisa på en sån kurs. Under en stor del av mitt skrivande liv har jag tyckt att det där med självbiografi nästan är lite fusk. Som om man inte orkar hitta på något nytt, som om man inte orkar använda sig av skrivandets alla möjligheter fullt ut.
Jag tycker inte så längre. Jag kan mycket väl förstå varför man väljer att skriva självbiografiskt. Och varför andra människor väljer att läsa det. Det handlar om att få lov att gå in i en annan människas verklighet, och lära sig något av det. Att vinna förståelse för de som inte lever samma sorts liv som jag. Så är det i och för sig med allt skrivande. Det är väl mest så jag ser det självbiografiska numera, som en del av helheten. Varken mer eller mindre.
När jag läser bekymrar jag mig inte om det som författaren berättar är verkligt eller ej. Jag vill bara läsa en bra bok, med en historia som drabbar mig.
Min examensbok från Författarskolan började med någon sorts självterapeutisk avsikt, men ju mer jag skrev desto längre bort från verkligheten kom jag (bokstavligt talat...). Men om jag inte hade tillåtit mig själv att börja där jag började kanske boken aldrig hade blivit skriven. Det fanns saker som hänt mig som jag behövde skriva om, i en eller annan form.  
Och det kändes inte som fusk. Det kändes (och känns) som en hel jävla massa arbete.

Kommentarer
Postat av: Yelis

Hej igen! Tack för svar! Har du varit inne på min andra blogg? yelis.blogg.se....försöker få lite kontakt med folk så att man kan utbyta kommentarer, alltid trevligt...får man fråga om du skickat in något skrivet till något bokförlag eller hur gör du eller hur tänker du att du skall göra för att få något publicerat? En som är intresserad...du skriver bra förresten...inte tråkigt att läsa....är sååååå trött på alla modebloggar som naturligtvis är dom mest lästa bloggarna....tappar man hoppet om detta samhället eller vad?.....

2007-02-19 @ 19:40:10
URL: http://yelis.blogg.se
Postat av: Raven

Raven här.
Ville bara vinka..
*vinkar*
Hej ^.^

hur skaffar man en blogg ? det verkar intressant.

2007-02-22 @ 01:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0