Att veta vad man vill

Jag har sökt arbete rätt länge nu, utan några större resultat. Men för ett par veckor sen drabbades jag av en "ketchupeffekt" och har nu på kort tid hunnit med tre intervjuer, varav en resulterade i ett sommarjobb. Jag hoppas att det blir mer, för jag behöver verkligen en paus ifrån jobbsökandet.
Jag behöver tänka.
Jag behöver hinna ifatt mig själv och komma underfund med vad jag vill.
Än så länge har detta eviga jobbsökande lärt mig följande:

- Att jag inte vill ha ett heltidsjobb. Det finns ingen anledning för mig att lägga fyrtio timmar i veckan på att arbeta. Jag behöver inte pengarna. Efter att ha levt på studiebidrag och a-kassa så länge är jag expert på att få ut så mycket som möjligt av varje krona. Jag tycker inte om att köpa prylar. Och att inte jobba heltid ger mig mer frihet att ägna mig åt det jag verkligen vill, nämligen att läsa och skriva.

- Att jag inte vill vara anställd. Jag lockas mer och mer av tanken på att starta eget. Att samla ihop det frilansarbete jag redan gör som skribent, lektör och skrivkursledare under ett och samma tak och arbeta på att utveckla det i större skala. I slutändan är det ju det jag verkligen vill göra, så varför inte göra det ordentligt? Även om det skulle betyda mer arbetstid och minde betalt än ett "vanligt" jobb.

Det handlar om att överleva. För att jag vet hur jävla dåligt jag mår när jag inte hinner göra det jag älskar; skriva, läsa, inspirera, handleda. För att jag vägrar tro att olyckliga människor är till nytta för någon. Jag har träffat så många människor som avskyr sina jobb. Jag vägrar bli en av dem.

Kommentarer
Postat av: Yelis

Håller fullständigt med dig! Ungefär så vill jag också leva. Jag behöver inte en massa pengar, speciellt inte på bekostnad av min frihet och lycka....För mycket pengar och saker utan att hålla på med det man brinner för, skapar bara behov och fler problem....

2007-05-04 @ 22:27:17
URL: http://yelis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0