Höstrutiner

Jag har äntligen fått in i min sega skalle att det faktiskt är höst nu. Efter sommarens tämligen frisläppta och ostrukturerade vardag är det nu dags att börja hålla reda på tider igen. Ridningen har redan börjat och på torsdag börjar höstens första skrivarcirkel. Utöver det har jag massor med böcker att recensera, en och annan artikel att skriva och ett par manus att granska. Och så ska jag hinna skriva på min egen roman också förstås.
Jag har insett att det enda sättet att lyckas med allt det här, och få det gjort i tid dessutom, är att upprätta rutiner, vilket inte alltid är så lätt när man är frilansare och till stor del måste strukturera sin egen arbetsdag. Mitt första steg till detta är att ta mig ut ur hemmet.
Den här hösten har jag lovat mig själv att minst två gånger i veckan ta mig ut och sätta mig på ett bibliotek eller ett café och arbeta. Faktum är att jag för det mesta blir väldigt produktiv då. När det inte finns en massa andra saker som distraherar så brukar jag arbeta på helt enkelt för att det inte finns något annat att göra. Om jag behöver använda laptopen så är biblioteket att föredra eftersom de ofta har bra arbetsbord med lättillgängliga eluttag, men om jag bara ska läsa texter funkar ett café bra.
Det här tipset brukar jag ge till mina skrivarelever också. En av de främsta anledningarna till att folk inte skriver trots att de vill det verkar vara att de distraheras av saker i hemmet. När man väl försöker bestämma sig för att skriva uppenbarar sig plötsligt en mängd andra saker som bara måste göras först, disk, städning, rensa kylskåpet, handla någon onödig pryl.
Ut ur huset! Det hjälper garanterat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0