läsutmaningar

När jag var yngre skyggade jag aldrig inför en bok, oavsett hur tjock den var. Jag läste Stephen Kings oavkortade version av "The Stand" i ett nafs och kastade mig glatt över fantasy-serier i femton delar.
Sen hände det något.
Numera tvekar jag inför böcker tjockare än fyrahundra sidor och vågar knappt titta åt en serie. Kanske har det med åldern att göra, den där insikten om att tiden är begränsad. Visserligen har jag inte ens fyllt trettio än men ändå. Vid något tillfälle började jag också tycka att det var bättre att läsa korta böcker eftersom man då hinner läsa fler, som om det vore antalet allt hänger på.
Min sambo tycker att jag är konstig. En tjock bok är för honom bara en längre läsupplevelse, vilket faktiskt kan vara trevligt. För närvarande läser han Dostojevskijs "Bröderna Karamazov", en tegelsten på  +800 sidor.
Eftersom jag vill återvinna min status som den stora litteraturnörden i det här hemmet så har jag gett mig själv en läsutmaning. Efter min nuvarande bok ("De skamlösa" av Sisela Lindblom) så ska jag läsa en riktigt tjock bok och därefter en serie om minst tre böcker. Jag har ännu inte bestämt vilka, men det finns gott om både tegelstenar och serier i mitt bibliotek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0