soundtrack

Jag skriver nästan jämt till musik. Och det går inte med vilken musik som helst, det måste passa till det jag skriver. Oftast har jag två, tre album som jag lyssnar på om och om igen under arbetet med längre projekt. Det är ett sätt att hitta rätt stämning på men också ett trick för att snabbt hamna i "skrivartrans". När jag vet att just den här musiken hör till det här projektet blir det också lättare att komma igång med skrivandet.  Mitt nuvarande projekt, Ekon, stod länge utan soundtrack men nu har jag äntligen hittat rätt musik. Det blev Hooverphonic - Blue Wonder Power Milk och Placebo - Meds. Båda har en lite vemodig ton som passar till den här berättelsen.

Andra skrivfavoriter är VNV Nation - Futureperfect, Depeche Mode - Black Celebration, The Cure - Bloodflowers och Disintegration, Magenta - Little Girl Lost och Tiamat - Judas Christ. På alla de här skivorna (och några till) har det funnits låtar som verkligen hjälpt mig att komma vidare, som på ett eller annat sätt hängt samman med det som hänt i berättelserna. På så sätt får mina skrivprojekt inte bara ett soundtrack utan också en "theme song".
Men det går inte att återanvända musik. Har jag en gång använt ett album till ett särskilt skrivprojekt så kan jag inte skriva något annat till samma musik sen. Ofta tar det ett år eller så innan jag över huvud taget kan lyssna på musiken igen, på vanligt sätt.

Jag har hört talas om andra författare som arbetar på samma sätt. Så vad har ni andra för skrivmusik?


Läser just nu: China Miéville - King Rat

Kommentarer
Postat av: Stewe

Tiamat är fruktansvärt bra.

Bra att skriva till.



Johnny Cash är också bra att skriva till, liksom Morbid Angel, Vader och Nick Cave.



Kul att hitta någon som också är publicerad i Eskapix!

mvh s.

2008-08-08 @ 12:55:30
URL: http://rysareochfantasy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0