Bok-enkät

Alla andra gör det, så då får väl jag också hänga på. Här är mina svar på Mats Strandbergs Bok-enkät.

1. Vilken bok läste du senast?
- Miranda Julys novellsamling "No one belongs here more than you".

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Började nyss på Lionel Shrivers "Vi måste prata om kevin". Håller också på med Doris Lessings "Den femte sanningen".

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Förmodligen mest kvinnor totalt.. Bland fantasy- och skräckböckerna är det nog 50/50, men jag har nästan bara kvinnliga poeter. På klassikerhyllan dominerar dock männen.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Ja. Jag gillar känslan av att komma nånstans.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Just nu plockar jag många tips från olika bokbloggar. Annars är det ofta recensioner eller Svensk Bokhandels kataloger. Sen har jag en massa författare vars böcker jag alltid läser.

6. När blir en bok för lång?
- Det blir den inte.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Ja, men hitintills har det mest blivit fantasy- och skräckböcker på engelska. Det är så mycket bra i den genren som aldrig översätts. På senaste tiden har jag börjat läsa även "vanlig" skönlitteratur på engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- "Guldkompassen" av Philip Pullman

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Om jag börjar på en bok läser jag nästan alltid ut den.

10. VIlken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Fantasy och skräck finns det väldigt mycket av. Annars har jag nog lite av varje.

Kommentarer
Postat av: Christer

Hejsan!

Jag skulle gärna läsa mer fantasy än jag gör. Problemet är att jag inte vill börja läsa en serie som är oavslutad... Jag blir så frustrerad när jag måste vänta! Det är också svårt att hitta alla delar i serierna. Så, jag har två frågor till dig:

Har du några tips på fantasyböcker som inte består av så vansinnigt många delar, och där serierna är avslutade? ("Guldkompassen" noterad)

Vet du något ställe där de säljer fantasyserier i fullständiga förpackningar?

Tacksam för tips,
Christer

2008-05-04 @ 22:53:47
URL: http://christermagister.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0