bokreafunderingar

I morgon (eller snarare i natt) börjar bokrean. Och precis som förra året, och året innan dess, är utbudet i katalogerna rätt trist. Förra året köpte jag bara en bok som fanns med i reakatalogerna (Åsa Linderborgs "Mig äger ingen"). I övrigt köpte jag sånt som butiken själv plockat fram, och där fanns några riktiga guldkorn (bl.a. Haruki Murakami och Siri Hustvedt).
I år är jag rätt pank redan innan rean och, som sagt, rätt uttråkad av standardutbudet. Men det är något med bokrean som jippo som tilltalar mig, trots att jag i vanliga fall inte är så begiven på sånt. Ända sen jag var arton och fick körkort har jag varit med på reastarten vid midnatt, och jag kommer antagligen att vara där i natt med. Det har hänt att jag och några kompisar haft bokreafester då vi träfftas på kvällen innan reastarten, druckit vin, bläddrat i reakataloger och snackat litteratur. Alltså bokrean som en ursäkt för att få träffas och ha kul. Och det är väl mest så jag ser det numera. Som ett litet avbrott i vardagen. Sen är det förstås himla mysigt att kunna shoppa böcker mitt i natten. Jag hoppas särskilt på Halmstads Bokhandel som enligt en artikel i dagens Hallandsposten har cirka 2000 titlar på rean, utöver de som finns i katalogerna. Där borde finnas ett och annat guldkorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0