fransk njutning

Mitt nya favo-förlag heter Sekwa och ger mest ut modern fransk litteratur, bland annat författarinnan Claire Castillons noveller. Jag föll för henne redan efter att ha läst den fösta samlingen på svenska, Insekt, och nu håller jag på med Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska. Det som är så bra med Castillon är att hennes noveller är korta men ändå så innehållsrika. Mycket sägs mellan raderna och slutet har nästan alltid en knorr, ofta en lite obehaglig sådan. Så att man hajar till liksom.
I dag tog jag med mig Claire till jobbet. Det funkade fenomenalt. Hann läsa en novell på lunchen, en medan jag väntade på bussen till stationen och två medan jag satt på tåget på väg hem. Sen läste jag fyra medan jag åt kvällsmat (hade säkert hunnit med fem om jag inte behövt försvara min pizza från katten hela tiden). Det här är kvalitetslitteratur i små munsbitar helt enkelt.
Från Sekwa har jag också läst Céline Curiols Utrop, som också är en underbar roman, och ser fram emot att snart få sätta tänderna i Delphine de Vigans No och jag. Sen hoppas jag att fler av förlagets böcker kommer i pocket så att jag kan få min bokcirkel att läsa dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0