höstlängtan

Trots det strålande solskenet (som jag i och för sig försöker akta mig för, jag måste ju tänka på min image), slog jag mig ner på biblioteket i går för att läsa Svensk bokhandels höstkatalog. För som recensent får jag göra roliga önskelistor som jag sen lämnat till tidningens kulturredaktör. Sen hoppas man på att få så många av favoriterna som möjligt.
Nu recenserar jag i första hand ungdomsböcker och hittade faktiskt en hel del intressanta sådana. Poeten Aase Berg ger till exempel ut en ungdomsbok med det lockande namnet Människoätande människor i Märsta, och en sån titel kan jag ju bara inte motstå. Bonnier Carlsen har upptäckt att det är inne med vampyrer och andra läskigheter och ger ut två nya serier för unga vuxna, Vampire Academy och House of Night. Så här på pappret ser de lite för tillgjorda ut för min smak (i min värld är vampyrer vampyrer, punkt, det finns inga konstiga halvmesyrer), men jag kanske blir positivt överraskad. Jag ser också fram emot nya böcker av Emma Granholm, Ingrid Olsson och Mårten Sandén, vars roman, Den femte systern, var en av förra årets bästa ungdomsböcker enligt min mening. I höst kommer uppföljaren, Det viskande barnet, och jag längtar redan. 

På vuxensidan ser jag allra mest fram emot Nick Caves Bunny Munros död. Det ska nog mycket till för att jag inte ska tokälska den boken. Andra favoritförfattare som ger ut nytt är Anna Jörgensdotter och Andreas Roman.

Allt som allt verkar det bli en rätt hyfsad bokhöst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0