bokbytardag

Jag har (för jag vet inte vilken gång i ordningen) belagt mig själv med köp- och låneförbud av böcker. Jag har redan alldeles för många olästa böcker hemma för att det ska vara försvarbart att släpa hem ännu fler. Men ingen regel utan undantag och i går fick jag chansen att smyga runt mitt eget förbud och skaffa nya böcker, inte genom att köpa eller låna, utan genom att byta.

Det var Kafé Rotundan, Halmstads trevligaste sommarkafé, som utlyst bokbytardag, så jag samlade ihop några dubbletter av recensionsböcker samt ett par pocketböcker som jag insåg att jag nog aldrig kommer att läsa om, och gav mig i väg.

På Rotundans scen fann jag, efter lite förvirrat letande, ett bord med böcker som vid första anblicken inte såg alltför imponerande ut. Men efter att ha vridit och vänt på högarna, som verkade bestå mest av deckare och biografier, fann jag till slut tre fina och välbehållna pocketböcker av intresse. Jag bytte således bort Inger Edelfeldts Samtal med djävulen, Daniel Sjölins Världens sista roman och Philip Roths Envar och fick i stället Suzanne Collins Hungerspelen, Susan Faludis Den amerikanska mardrömmen och Douglas Couplands Hej Nostradamus!. Särskilt glad blev jag över Hungerspelen, som jag blivit tipsad om flera gånger, och Coupland är en författare jag ofta fingrat på men inte kommit till skott att läsa än



Och bäst av allt, antalet böcker hemma i hyllorna är konstant, tre böcker ut och tre böcker in, även om jag medger att jag fuskade lite med Edelfeldt eftersom det var en dubblett. Jag har ett par böcker kvar som jag är villig att skiljas från. Tror att jag sparar dem tills nästa bokbytartillfälle uppenbarar sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0