mitt livs bokhylla

Inspirerad av Bokhororna fick jag också för mig att skapa Mitt livs bokhylla, bestående av fem böcker som på något sätt präglat mig. Detta blev resultatet:


 

1. Bram Stoker - Dracula. Det här var visserligen inte den allra första vampyrbok jag läste, men den kom ganska tidigt och det är den vampyrroman jag läst flest gånger, varav åtminstone tre gånger varit som kurslitteratur. Detta har lett till att jag refererat till den i åtminstone två uppsatser i litteraturvetenskap. En stor inspiration både akademiskt och privat alltså.

 

2. J.R.R. Toliken - Sagan om Ringen. Boken som drog ner mig i fantasyträsket. Jag tillbringar fortfarande mycket tid där.

 

3. Nina Björk - Under det rosa täcket. Boken som gjorde mig till feminist. Nina Björk satte ord på och förklarade allt det som jag själv känt, men inte förmått uttrycka.

 

4. Stephen King - Staden som försvann. Jag hade läst ett par av Kings romaner redan innan jag kom till den här, men det var Staden som försvann som på allvar väckte och cementerade mitt intresse för skräcklitteratur.

 

5. Caitlín R. Kiernan - Silk. Också en bok jag läst flera gånger, helt enkelt för att Silk är den roman jag helst hade velat skriva. Hon kombinerar ett underbart språk med en komplex, skrämmande och mystisk handling.

 

Förresten, om någon tror att jag rensat ur bokhyllan bara för att kunna fota så har ni fel. Jag lånade bara katthyllan...

 

 


Kommentarer
Postat av: mind the book

hihi, jag har ocksa en katthylla!

2010-09-06 @ 10:26:45
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Bokomaten

åh! Så himla fint! En katt intill Harry Potter.;)

2010-10-03 @ 12:59:51
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0