Tematrio sommarläsning

Jag tänkte hänga på Lyrans tematrio som den här veckan har temat sommarläsning, närmare bestämt att berätta om tre minnesvärda texter (romaner, noveller etc) som ni läst i sommar.

1. Jag börjar med en fackbok för en gångs skull, nämligen Anna Höglunds fantastiskt intressanta avhandling Vampyrer: En kulturkritisk studie av den västerländska vampyrberättelsen från 1700-talet till 2000-talet. Det är delvis den här bokens förtjänst att mitt gamla vampyrintresse blossat upp på nytt. Och jag hoppas att det kommer att sitta i ett tag, för jag insåg att jag saknat de där vasstandande monstren.

2. Sara Stridsberg - Darling River. Den här passade helt perfekt till sommarens varmaste och kvavaste dagar. Kanske för att stämningen i den verkligen är förtättad, tryckande och klaustrofobisk.

3. Eftersom jag ivrigt hävdar att sommaren inte är riktigt slut än, även om vädret just nu anser det motsatta, så tar jag med en bok jag läst ut ganska nyligen: China Miévilles The City & The City. Den här boken är skum. Den är också genialisk, originell och otroligt spännande. The City & The City är en deckare som utspelar sig i den mest bisarra stad som någonsin skådats i Europa, eller rättare sagt städer, för det är två olika. Var och en med sitt eget språk, egen valuta och egen kultur. De råkar bara ligga på exakt samma plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0