ljudböcker in english

Jag är ju som de flesta redan vet ett nyblivet fan av ljudböcker. De förgyller mina nätter som tidningsbudsvikarie, för att inte tala om badrumsstädningen. Än så länge har jag bara lyssnat på ljudböcker på svenska, men nu har jag gjort ett försök med en ljudbok på engelska. Tryckta böcker på engelska har jag läst sen jag var femton, men jag har av någon anledning fått för mig att det är för svårt att lyssna på engelska.
Men se där, jag hade fel.
Än så länge går det nämligen alldeles utmärkt att lyssna på en engelskspråkig uppläsning. Det tar förstås ett litet tag att komma in i det, men när man väl gjort det är det inte svårare att hänga med än de svenskspråkiga ljudböckerna.
Nu kan mitt val av ljudbok ha med saken att göra. Jag lade ribban lågt och bestämde mig för... Stephanie Meyers The Host. Meyer är ju inte direkt känd för sitt banbrytande språk, om man säger så. Vilket i och för sig är en fördel när det ska göras ljuböcker av det. I övrigt funkar The Host utmärkt som ljudbok, den har en enkel handling och inte alltför komplexa karaktärer. Det gör med andra ord ingenting om man missar någon minut här eller där, det går utmärkt att hänga med ändå. På minussidan är att den är lång. Jättelång. 22 timmar eller så. Alldeles för lång för min ljudbokssmak egentligen.
Vad jag tycker om den? Svårt att säga än, jag har bara lyssnat på drygt 3 timmar. Men jag hoppas att den är bättre än Breaking Dawn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0