ser fram emot det udda

Att fantasy är mer än bara trollkarlar och drakar vet väl de flesta vid det här laget (möjligen finns det en och annan dammig kritiker som inte fattat det än) och till och med på en svenska bokmarknaden dyker det numera upp fantasyromaner som inte automatiskt har Tolkien som främsta inspirationskälla. Själv har jag länge gillat så kallad urban fantasy, eller nutidsfantasy om man vill tala svenska. Det vill säga fantasy som utspelar sig i vår moderna värld, där älvor, troll och annat oknytt gömmer sig i våra städer och skogar. Än så länge har det dock inte givits ut särskilt mycket urban fantasy på svenska, inte ens översatt, men under de senaste åren har det faktiskt börjar röra på sig på den fronten också. Mårtens Sandéns böcker om Jannike Faltin räknas absolut som urban fantasy, liksom Mattias Johnssons böcker om Agata Wäderby och hamnskiftarna.
Och snart kommer Nene Ormes Udda verklighet ut på det nystartade fantasyförlaget Styxx Fantasy och jag ser verkligen fram emot att få läsa den. Det verkar vara precis en sån mörk mystisk urban fantasy som jag älskar. Extra spännande att den utspelar sig i Malmö, eftersom det är en stad jag är hyfsat bekant med. Den 27:e maj släpps den och den som vill kan delta i relese-festen i Göteborg. Själv lär jag inte hinna eftersom jag kommer att jobba som en gnu de närmaste veckorna. Suck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0