bokrapport mars
Mars blev en klart bättre läsmånad än februari. Kan ju bero på att den är längre (eller på att jag inte får tag i säsong 4 av Doctor Who förrän i maj…). Så här blev alltså resultatet:
Kate Griffin – A Madness of Angels
Anne B. Ragde – Arseniktornet (ljudbok)
Nicole Krauss – Man utan minne
Märta Tikkanen – Århundradets kärlekssaga (omläsning)
Maria Zennström – Hur ser ett liv ut om man inte har tillräckligt med kärlek
Sara Ohlsson – Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Sanne Näsling – Kapitulera omedelbart eller dö
Elin Ruuth – Fara vill
Marcus Sedgwick – De som går igen
Elizabeth Gilbert – Lyckan, kärleken och meningen med livet
Bäst i mars: Ungdomsromansdebutanterna Sara Ohlsson och Sanne Näsling. Båda var riktigt bra.
Sämst i mars: Egentligen var ingen bok direkt dålig, men jag blev aldrig riktigt engagerad varken i Arseniktornet eller Man utan minne. När det gäller den senare kan jag rent objektivt se att Krauss har skrivit en bra bok, men trots det når den inte fram till mig.
Månadens överraskning: Hur en bok som är råkritisk mot äktenskap kan bli en megahit både här och på andra sidan Atlanten, samt film med Julia Roberts. Elizabeth Gilbert, hur gör du?