bokmässan söndag

Söndag innebär seminarier, eftersom de numera ingår i entrébiljetten denna dag. Jag hann med fem allt som allt, plus lite monteraktiviteter. Detta var några av dem.

Precis som nästan alla andra var jag tvungen att lyssna på Herta Müller. Tack vare god tolkning gick det utmärkt att lyssna även såna som jag, vars tyska är minst sagt bristfällig.



Sen slank jag över till saken bredvid för att höra på när Helena von Zweigbergk och Kajsa Ingemansson diskuterade seperationer.



Tog en sväng förbi Bonniers monter och hälsade på Amanda Hellberg och Anders Fager, två av våra inhemska (ha!) skräckförfattare. Ett mycket rolig och inspirerande samtal dem emellan om bland annat skräckens estetik.



Anna Höglund pratade om moderna änglar och vampyrer på Forskartorget, och kom fram till att de kanske är en och samma varelse numera...



...följd av Katarina Harrison Lindbergh som ägnade sig åt bland annat svenska vampyrer i folktron.


På det hela taget har det varit en bra mässa för min del och det känns nästan lite ledsamt att den redan är slut och att vi måste vänta ett helt år tills nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Anna (med näsan i en bok)

Det är märkligt det där, tycker jag, att moderna änglar och vampyrer har blivit som ett och samma...Vad står det för egentligen?

2011-09-25 @ 23:02:06
URL: http://mednasanienbok.blogspot.com
Postat av: Gothique

Höglund hade en teori om att vampyrerna har blivit för mänskliga och behöver ett lite mer överjordiskt skimmer igen.

2011-09-25 @ 23:16:10
Postat av: Pål Eggert

Hmm, jag kan nästan slå vad om att Anna Höglund inte nämnde min roman "De döda fruktar födelsen" när hon pratade om moderna änglar, trots att den kom ut 2010 (augusti).

2011-10-06 @ 11:27:08
URL: http://varldenskabrinna.blogspot.com/
Postat av: Gothique

Rätt gissat. Nu nämnde hon i och för sig inte särskilt många romantitlar öht, bara att hon läst en massa som handlade om änglar.

2011-10-06 @ 21:38:42
Postat av: Pål Eggert

Hmmm, okej. Det kan säkert stämma på sådana som Fitzpatricks böcker, men inte på min. Mina änglar är inga wannabevampyrer, eller istället-för-vampyrer. Och "det himmelska skimret" förbyts till bländverk eller svedjande eld alltsomoftast. Jaja, vad är väl en bal på slottet ... ?

2011-10-07 @ 19:35:53
URL: http://varldenskabrinna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0