böcker om böcker del 4

Britt Dahlströms Bara om böcker kan kanske kallas för en alfabetisk essäsamling. Från A (som i Anonym och Antologi) till Ö (som i Översättare) går hon igenom olika litterära fenomen, och inte alltid med den utgångspunkt man först skulle kunna tänka sig. I G som i Gravsten får vi till exempel veta vad som hände vid Sylvia Plaths grav, och under E som i Ensam berättas historien om hur Beatrix Potter gick från en tyst obemärkt flicka till att bli en av världens mest älskade barnboksförfattare. En del essäer är mer matnyttiga än andra, ren litteraturhistoria i vissa fall, vilket ju inte är så konstigt med tanke på att Britt Dahlström är just litteraturhistoriker. Men det är ändå en väldig bredd på essäerna, såväl forntida som modern litteratur får sin plats. Jag gillar den där öppna attityden, hon skriver aldrig ner någon litteratur. Snarare siktar hon på att väcka intresse för hela litteraturhistorien.

 

Tyvärr tycker jag att en del av essäerna bli lite väl långa och träiga, vilket gör det här till en ganska ojämn läsupplevelse, och då är jag ändå själv litteraturvetare. Men det finns också en del riktigt inspirerande essäer som till exempel den om Sigge Stark (under S förstås) och jag får många boktips som jag får lust att kolla upp. Nu läste jag den från pärm till pärm, men eftersom det är en essäsamling går det förstås alldeles utmärkt att hoppa mellan kapitlen som man vill och strunta i de man tycker är tråkiga.  

 

Det här skulle kunna funka som en trevlig presentbok till den litteraturintresserade. Då den kommer från En bok för alla är den dessutom billig. Köp den i stället för en blomma nästa gång du är bortbjuden till en annan boknörd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0