augustprisnomineringar 2011

Nu vet vi vilka som är nominerade till Augustpriset i år. Själv har jag bara läst en enda bok av de 18 nominerade, nämligen Jessica Schiefauers Pojkarna. Den var å andra sidan en av höstens stora läsupplevelser för min del, så totalt annorlunda och djärvt utmanande. Läs min recension av den i Hallandsposten.

Cirkeln har stått i min bokhylla ett tag men får nu flytta upp några snäpp på läslistan.

 

De nominerade är:

 

Årets skönlitterära bok:

Korparna - Tomas Bannerhed

En kubikmeter jord - Sören Bondeson

Flod - Carolina Fredriksson

Lacrimosa - Eva-Marie Liffner

Välkommen till den här världen - Amanda Svensson

Rekviem för John Cummings - Bengt Ohlsson

 

Årets fackbok:

Skymningssång i Kalahari - Hur människan bytte tillvaro - Lasse Berg

Alla monster måste dö! Gruppresa till Nordkorea - Magnus Bärtås och Fredrik Ekman

Trädets tid - Christel Kvant

Ni har klockorna - vi har tiden' USA tio år efter 11 september - Lennart Pehrson

Spektrum: Den svenska drömmen - Johan Svedjedal

Och i Wienerwald står träden kvar - Elisabeth Åsbrink

 

Årets barn och ungdomsbok:

Vitas streck och Öjvind - Sara Lundberg

Konstiga djur - Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore

Pojkarna - Jessica Schiefauer

I den tysta minuten mellan - Viveka Sjögren

Cirkeln - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0