fransk september del 5

 

Härmed avrundar jag min franska ”september” med ännu en roman av Nina Bouraoui (läs om Innan männen här), nämligen Kärlekens geografi.

 

En författare träffar en sexton år yngre konstnär, som läst hennes böcker och inspirerats av hennes verk. Det blir upptakten till ett intensivt förhållande dem emellan, sexuellt men också intellektuellt. För henne blir det i det närmaste en besatthet och hon har honom i sina tankar jämt och ständigt.

 

På många sätt liknar den här romanen Innan männen, det är en ström av tankar och känslor snarare än en rak handling och det ges i stort sett inga andningspauser i texten. Att läsa den är lite som att fastna i ett hypnotiskt tillstånd där allt glider in i vartannat. Men medan Innan männen kändes som en tydligt fiktiv roman, verkar Kärlekens geografi mer självbiografisk. Författaren i romanen skriver till och med på en berättelse som tycks vara exakt densamma som i Innan männen. Men båda är berättelser om besatthet, och jag tycker att stilen framhäver detta.

 

Eftersom jag själv skriver tycker jag att det är spännande med författare som huvudpersoner i böcker, och jag gillar när Nina Bouraoui skriver om skapande och kreativitet. Jag känner också igen mig i besattheten av att följa människor via nätet. Numera går det att hitta nästan vem som helst bara genom en sökning på Google.

 

Det är väl just igenkänningen som gör att jag fastnar mer för Kärlekens geografi än för Innan männen. Och jag kommer definitivt att läsa mer av Nina Bouraoui.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0