fransk september

Med så många författarskap och böcker som jag vill läsa och utforska känner jag att jag måste ha någon sorts plan, något sätt att organisera min läsning. I vanliga fall är jag rätt dålig på att hålla mig till läslistor, men om jag gör dem kortare och ger dem ett gemensamt tema kanske det skulle kunna funka. Alltså börjar jag med:

Fransk september!

 

Första boken:

Innan männen av Nina Bouraoui

 

Jag har varit intresserad av Nina Bouraoui ett tag nu, dels efter att ha hört en intervju med henne och några andra franska författare i radio, dels efter ett reportage om henne i Vi Läser. Att det blev just Innan männen som jag börjat med beror mest på att den var kort och fanns inne på biblioteket. Jag tänker även läsa Kärlekens geografi av samma författare.

 

Innan männen är kort, men intensiv, poetisk, laddad, märklig och sensuell. Jag läste den i mer eller mindre ett sträck, eftersom texten inbjuder till just det. Det är en tätt liten bok, både innehållsmässigt och textmässigt, med få pauser. Ibland kanske lite för intensiv, men jag gillar böcker som kräver koncentration av läsaren. Det är en vindlande inre monolog som kretsar en hel del kring brass, sex och ensamhet. Det kanske inte är det bästa att börja med av Nina Bouraoui men gör mig absolut sugen på mer av samma författare.


Kommentarer
Postat av: bokstödet

Jag tycker mycket om Nina Bouraouis romaner även om det påminner mycket om varandra.

2011-09-17 @ 22:10:31
URL: http://www.minaboktankar.blogspot,com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0