bokrea (långt om länge)

Jag minns fortfarande den panik jag kände en synnerligen kall februari för ungefär 20 år sen då snökaoset valde att slå till just vid bokrean. Det fanns mycket begränsade möjligheter att ta sig ens till Simrishamn, och att köra hela vägen till den stora bokhandeln i Ystad var uteslutet. Jag klättrade på väggarna! Till slut fick mamma nog, satte mig i bilen och körde på stora omvägar till Simrishamn så att jag åtminstone fick reahandla där.

 

Jag minns också den totala lycka jag kände då jag som nittonåring, med ett halvårsgammalt körkort i fickan, själv kunde ta bilen och köra de nio milen till Ystad för att gå på bokreastarten klockan tolv på natten, och få stå i kö och trängas. På den tiden köpte jag reaböcker urskillningslöst och impulsivt. Förmodligen står det fortfarande några reafynd från den tiden olästa i något bortglömt hörn av min bokhylla.

 

Numera är jag betydligt mer selektiv med mina reaköp, och de senaste åren har det bara blivit en tre, fyra böcker, på sin höjd. Jag är inte ett dugg intresserad av deckare i massupplagor eller glassiga kokböcker, men blir glad då jag hittar en liten diktsamling eller en intressant debutroman till nedsatt pris. Om man köper av bokhandelns eget restlager får man oftast också tag i snyggare utgåvor, inbundna i stället för specialtryckt kartonnage.

 

I år kom jag iväg till rean först på fredagen, och blev ärligt talat ganska besviken. Det känns verkligen som om bokhandlarnas utbud blir allt sämre, särskilt när det gäller skönlitterära romaner som inte är deckare. Läser folk inte romaner längre? Det som förr var reans huvudnummer är numera förpassat till ett hörn.

 

Symptomatiskt nog köpte jag inte en enda roman. I stället blev det Haruki Murakamis memoarbok Vad jag pratar om när jag pratar om löpning och Siri Hustvedts Den skakande kvinnan, samt Ann-Christin Grammings Köp inte den här boken! som handlar om hennes år med köpstopp. Lite ironiskt köp såhär mitt i rean.

 

Och eftersom jag var så besviken på bokhandlarnas romanutbud gick jag hem och gjorde något som jag aldrig gjort förr, nämligen beställde reaböcker på nätet. Fyra stycken för att vara exakt, och alla romaner. Förr har jag varit skeptisk till att reahandla på nätet. Jag tycker om att gå och botanisera bland de fysiska böckerna. Men problemet är ju att det blivit färre och färre böcker att botanisera bland, när man som en annan inte tilltalas av deckare och kokböcker. Jag har verkligen försökt hålla ut och stå fast vid mina principer, men frågan är om det ens är lönt att bry sig om bokrean nästa år.

 

 

De första reafynden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0