när läsning blir plikt

I går när jag satt och plöjde igenom en bokcirkelbok i sista minuten (som vanligt) frågade sambon om jag inte tyckte att jag hade lite mycket ”pliktläsning”, det vill säga böcker som av en eller annan anledning ”måste” läsas. Jag kom fram till att jo, det har jag nog, och att ja, det går ut över annat som jag kanske hellre hade velat läsa.

 

Hur blev det så? Till att börja med så är jag för närvarande aktiv i tre bokcirklar, varav två som ledare. Det betyder att det varje månad är minst tre böcker som ska läsas, och som jag inte nödvändigtvis själv är superintresserad av. Det blir så när man ska bestämma böcker i grupp. Även om jag som ledare gärna försöker få mina deltagare att läsa just böcker som jag är intresserad av så lyckas det långt ifrån alltid. Men jag tänker också att det är en del av poängen med bokcirklar, att man får läsa böcker som man kanske inte själv hade valt.

 

Sen är det recensionsböcker, som jag visserligen själv kan välja i stor utsträckning, men som fortfarande ”måste” läsas, och det snarast. Och eftersom jag faktiskt får betalt för att recensera dem så ligger det naturligtvis i mitt intresse att göra det. Att jag har nog av pliktläsning som det är är en av anledningarna till varför jag inte vill ha recensionsex till bloggen också. Jag recenserar helst inte på bloggen, och om jag gör det vill jag ha total frihet över vad jag ska skriva om.

 

Men hur ska jag undvika att allt det här påverkar läslusten? I förra veckan satt jag och slet med Hypnotisören som var erbarmligt oinspirerad och långtråkig. Men tjejerna i bokcirkeln var superpeppade på den och jag kunde inte säga nej. Jag har funderat på att lägga ner någon av bokcirklarna, men det är så svårt att välja. Det finns ju mycket bra med dem också.

 

Kanske borde jag vara lite mer olydig, och faktiskt ta en bok som jag verkligen längtat efter ibland, även om jag egentligen inte ”har tid”. Just nu har jag gett mig den på att läsa ut Caitlín R. Kiernans The Drowning Girl innan jag börjat med något annat. Kiernan är för tusan en av mina favoritförfattare, men ändå har jag hållit på med boken i gott och väl en månad nu eftersom jag aldrig riktigt hinner sjunka in i den. Det kommer alltid upp något annat som ”måste” läsas först.    

 

Någon som har en lösning på problemet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0