Ska jag börja kvotera, eller?

Har fått bekräftelse på att min skrivarkurs om självbiografiskt skrivande också kommer att bli av. Fick deltagarlistan i dag och upptäckte (till min förskräckelse?) att det bara var kvinnor som var anmälda.
På Inspirationskursen är det bara en man anmäld.
Visst är det så att det är fler kvinnor än män som går skrivarkurser, det vet jag ju redan. Det har varit så på varenda kurs jag själv har gått och på nästan varenda kurs jag har hållit.
Men varför ser det ut så?
Jag kan inte fatta det...
Män har, i min erfarenhet, lika stor nytta av de här kurserna som kvinnor. Att få respons på sina texter är värdefullt för alla som skriver. Punkt.
Jag ser inte heller någon skillnad i graden av engagemang.
Jag har haft otroligt engagerade och flitiga elever, som har varit kvinnor.
Jag har också haft otroligt engagerade och flitiga elever, som har varit män.
Jag har haft totalt ointresserade och lata elever. Kvinnor och män.

Eller är det helt enkelt så att det är fler kvinnor som skriver?
Eller är det så att män tror att de inte behöver skrivarkurser?
Eller är kvinnor mer benägna att vilja göra saker i grupp?

Jag fattar det bara inte...

Jag antar att dagens fråga är hur man bär sig åt för att locka fler män till skrivarkurser.

Kommentarer
Postat av: Rickard Ö.

min erfarenhet av studieförbund och folkhögskolor är att det är mestadels kvinnor som söker till kurser, speciellt inom det estetiska området (frånsett vissa musikkurser/utbildningar).
jag tror att det kanske också är mycket föreställningen kring folkhögskolor och studieförbund som drar ner antalet manliga sökande (begrepp som "flumskola" m.m.). sedan är det så att kvinnor troligtvis är flitigare kulturkonsumenter och kanske är intresserade av vad andra gör medan män kanske har tryggheten att vara individualister och kör "sitt race".
kvinnor är också den överdrivet större gruppen som lånar på bibliotek.
sedan kan man ju undra över om det finns någon social skillnad vad gäller den stereotypa psykologiska karaktären hos respektive kön, exempelvis att män är mer resultatinriktade (och vill nå målet snabbt) och kvinnor mer är intresserad av vägen fram till målet (märk väl - jag skrev social skillnad - inte biologisk).

eller är jag helt ute och cyklar?

2007-02-02 @ 23:54:55
URL: http://klipskkonst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0