listor

En annan sak som jag är lite besatt av är att skriva listor. Jag skriver listor över vad jag ska göra under dagen, listor över vad jag måste göra under den kommande veckan, etc. Och så skriver jag naturligtvis listor med böcker. Just nu går jag runt med tre olika boklistor i plånboken. Den längsta av dem är över de böcker som jag håller utkik efter på biblioteket. Den växer ständigt. Just nu innehåller den bland annat Sara Mannheimers Reglerna, Mia Ajvides Om en flicka vill försvinna, Johan Kindes En sorts extas och Celine Curiols Utrop.
Sen har jag en lista över de böcker och författare som jag letar efter på Byring & Bråte. Byring är den största försäljaren av begagnade böcker i Halmstad och deras utbud är faktiskt enormt. Att leta böcker där är lite som ett lotteri, ibland hittar man hur mycket bra som helst, andra gånger kommer man därifrån med något enstaka fynd eller inget alls. Eftersom det är så stort och det ständigt kommer in nya böcker känns det ibland lite som att jag inte kan se skogen för alla träd. Jag vandrar planlöst mellan hyllorna och kan inte alls minnas vad jag egentligen är ute. Alltså har jag skrivit en lista över de böcker och författare som jag ska hålla utkik efter. Den innehåller mycket klassiker och äldre litteratur, eftersom det är det som är lättast att få tag på begagnat.
Den kortaste listan gäller SF-bokhandeln som jag alltid besöker då jag är i Göteborg eller Malmö. Visserligen skulle jag lika gärna kunna beställa dessa, men jag gillar att köpa böcker IRL och SF-bokhandeln har alltid något jag gillar.

Just nu sitter jag och planerar min lilla semester som jag ska spendera i Skåne, närmare bestämt på Österlen. det finns en bokhandlare där som brukar stå på stortorget i Simrishamn och som alltid har massor med bra böcker till överkomliga priser. Jag hoppas på att göra ett par fynd där, även utan lista.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0