vulkanutbrott

Sen Vulkan dök upp för något år sen har jag då och då roat mig med att provläsa slumpvis valda böcker i deras utbud. Och jag är INTE IMPONERAD!
I tre fjärdedelar av de böcker jag har läst förekommer det stavfel, grammatiska fel, typografiska fel, alla möjliga sorters fel! Och då handlar det alltså bara om de första 5 - 6 sidorna i boken. Resten kan jag bara föreställa mig, men jag tvivlar på att det blir bättre. I bästa fall är prosan medioker, för det mesta rent usel. Gestaltningen är obefintlig, stilen träig och stel. Som lektör skulle jag aldrig rekommendera något av dessa manus för utgivning.
Därmed inte sagt att allt som finns på Vulkan är uselt, men mina chanser att hitta de där riktigt bra böckerna är små. De drunknar helt enkelt i all skit.
Men visst kan "förlag" av Vulkans sort ha en funktion när det gäller att snabbt få ut aktuella böcker till läsarna. Deras publicering av Skuggutredningen är ett bra exempel. Men skönlitteratur...nja...
Jag måste erkänna att jag redan från början var skeptisk till Vulkan. Deras affärsidé bygger på att alla som vill ska kunna ge ut en bok. Visst, okej, det kan väl ses som en demokratisk handling.
Men vad ger det oss läsare? Rätten att lägga pengar på litteratur av riktigt dålig kvalité?
Visserligen finns det mycket dåligt hos de traditionella förlagen också, men då slipper jag åtminstone stavfel i vart och vartannat stycke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0