jag, en pappersbokskramare

I lördags satt jag och kollade på reprisen av Babel där de diskuterade bokens framtid. Alltså den rena formen, inte själva litteraturen. Kommer det att finnas pappersböcker kvar om en sådär trettio, fyrtio år eller kommer alla att ha en läsplatta? Detta är en diskussion som jag och min sambo fört många gånger över frukostbordet. Han är ganska för teknik, medan jag är ganska anti. Jag kan liksom inte se hur en läsplatta skulle kunna påverka själva läsintresset, vilket väldigt många verkar tro att det ska. Antingen läser man, eller så läser man inte, själva mediet har väl ingen större betydelse. Och de flesta människor läser måttligt, vilket gör att en läsplatta, enkom ämnad för böcker, blir en rätt olönsam investering. Ironiskt nog inser jag att jag nog hör till gruppen som faktiskt skulle tjäna på en läsplatta. Jag tar mig trots allt igenom runt hundra böcker varje år, och även om jag inte köper varenda bok jag läser blir det ändå en försvarlig mängd papper. Men ingen av de rena läsplattor som finns på marknaden just nu tilltalar mig det minsta. Däremot blir jag lite halv intresserad av en Ipad, kanske mest för att man kan göra andra saker på den än att läsa. Att lägga 2000 spänn på en apparat med bara en funktion känns ganska onödigt. Att betala lite mer och få en apparat som gör flera saker, inklusive att vara en läsplatta, känns vettigare. Fast det lär dröja innan jag skaffar en. Just nu duger de vanliga pappersböckerna alldeles utmärkt. De är förhållandevis billiga och om man tröttnar på den är det lätt att skänka dem vidare. De behöver inte laddas och om man råkar tappa dem i badet går de att torka hjälpligt med hårtork. De är rent allmänt ganska stryktåliga, de där pappersböckerna, vilket är bra när man som jag släpar med sig dem i stort sett överallt. Mina stackars böcker får utstå allt från våta sandiga handdukar till pastasåsfläckar. Och de överlever. Vilket jag inte är helt säker på att en läsplatta skulle göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0