att hitta tid till läsning

”Man måste ta sig tid. Ta i dag till exempel. Ni kommer att sitta utanför rådhuset och vänta på mig hela förmiddagen. Ni skulle kunna läsa då.”

 

Hon har så rätt, Alan Bennetts brittiska drottning i Drottningen vänder blad. Inte för att jag själv suttit utanför ett rådhus, men jag har haft ett par dagar fulla med tåg- och bussresor, inklusive ett antal förseningar på grund av vintervädret. Och vad gör man då? Jo, man tar fram sin bok förstås. Eftersom Blonde i inbundet format är något otymplig som reselektyr valde jag i stället att ta med Karolina Ramqvists Flickvännen, som jag har i pocket.

 

Allt som allt hann jag läsa 120 sidor på de här två dagarna, och ingen lässession var längre än tjugo minuter. Men jag hade alltså många av dem. Ramqvists bok har också ganska korta kapitel, vilket är en stor fördel i det här sammanhanget. Så, jag tror lika lite som drottningen att det är tidsbrist som gör att folk inte läser. Man tar sig tid, man hittar tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0