tematrio - titelmän

Senast jag hängde på Lyrans tematrio handlade den om kvinnoförnamn i boktitlar. Därför känns det passande att hänga på den här veckan, eftersom det nu ska handla om mansförnamn. Alltså, berätta om tre romaner/noveller/texter med ett mansförnamn i titeln!

 

 

 

 

 

1. The Death of Bunny Munro av Nick Cave. Jag tokälskar Nick Cave som musiker och sångare. Och efter att ha läst Bunny Munro inser jag att han inte är så pjåkig som författare heller. Det här är en helt absurd och väldigt burlesk, men samtidigt mycket rörande, historia om en man som far land och rike runt för att sälja skönhetsprodukter, vilket egentligen bara är en ursäkt för att förföra kvinnor, samtidigt som han försöker vara en god pappa åt sin lille son.

 

2. Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver. Jag lånade ut den här till min mamma med orden "Den här är jättebra, men jättehemsk. Men så bra! Du måste läsa den!" Hon gjorde det, och hon höll fullständigt med mig.

 

3. Orlando av Virginia Woolf. Nu kan man ju debattera huruvida Orlando i boken verkligen är en man eller en kvinna, eller både och. Hur som helst är det en fantastisk bok, min favorit av Woolf. Extremt tänkvärd och väldigt modern.


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Jag antar att du ett filmatieringen av Orlando också? Ruskigt bra som film med. Faktiskt otroligt bra.

2010-10-08 @ 15:22:42
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Gothique

Åhhh, den är underbar! Älskar Tilda Swinton.

2010-10-09 @ 11:53:17
URL: http://gothique.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0