tematrio - vampyrer

 

 

Den här veckan blir jag lite extra peppad av Lyrans Tematrio. Den handlar nämligen om något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Nu får jag alltså berätta om tre böcker som handlar om vampyrer eller andra övernaturliga varelser!


 

 

 

 

1. Sunshine av Robin McKinley. Alla som läst Charlaine Harris, Laurell K. Hamilton och liknande författare kommer att känna igen sig. I McKinleys version av Skönheten och Odjuret är vampyrer och andra övernaturliga varelser en del av vardagen som vi alla måste hantera. Men huvudpersonen Sunshine blir mer indragen i vampyrernas värld än hon önskat, och för att överleva tvingas hon samarbeta med en av dem. Till saken hör att vampyrerna i McKinleys värld inte är direkt trevliga och civiliserade…

 

 

2. Lost Souls av Poppy Z. Brite. Det är svårt att hitta en vampyrroman som är mörkare och dystrare än Lost Souls. Vampyrerna må vara evigt unga och odödliga, men de för en destruktiv tillvaro, full med våld, alkohol och droger. Trots det, eller kanske snarare på grund av det, dras unga outsiders till dem i hopp om att finna något äkta, något som motsvarar deras dödsromantiska fantasier. Bara för att bli utnyttjade och bortkastade när vampyrerna tröttnat på dem.

 

 

3. Sunglasses After Dark av Nancy A. Collins. Det är inte bara Blade som jagar andra av sin egen sort, Sonja Blue i Nancy Collins vampyrböcker gör det också. Stenhård, oresonlig och en smula galen har hon som främsta mål att hämnas på den vampyr som förvandlade henne, men innan hon kan komma åt honom duger det med vilka blodsugare som helst. Det här är mörkt, välskrivet och vackert, klart läsvärt för alla som gillar lite hårdkoktare vampyrromaner.


Kommentarer
Postat av: Nene

Åh, Sonja Blue! Jag hade nästan glömt henne! skäms Det är lätt en av mina favoritvampyrer och otroligt inflytelserik på hur jag spelade Vampire: The Masquerade på den tiden det bar sig.

2011-11-23 @ 17:20:00
URL: http://neneormes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0