att köpa eller inte köpa

Mitt i bokreans värsta kommers köper jag en bok som egentligen inte vill bli köpt. Köp inte den här boken! är nämligen en bok om köpstopp. Inspirerad av Judith Levines bok Not buying it: My year without shopping bestämmer sig Ann-Christin Gramming för att ha köpstopp under 2007. Hon får alltså inte skaffa något som inte är absolut nödvändigt, och då ska hon i första hand försöka få tag på sakerna begagnade, låna dem eller byta till sig dem. Hon bestämmer sig också för att blogga om sin utmaning, och det är denna blogg som ligger till grund för boken.

 

Först och främst, det märks verkligen att det här är en ”blogg-bok”. Här finns mycket som skulle kunna rensas bort, som egentligen är irrelevant för ämnet och som faktiskt blir ganska trist att läsa om efter ett tag. Jag hade också gärna sett en mer tematisk indelning av materialet och en mer ingående granskning av köpstoppets påverkan på livet, både materiellt och socialt.

 

Men…

 

Oj, vad många tankar som flugit genom skallen på mig under läsningen. Jag fick stanna upp nästan efter varje stycke för att fundera över hur jag själv agerar i olika situationer, hur min egen konsumtion ser ut och varför. Vad är egentligen nödvändigt för mig? Även om jag är långt ifrån en storshoppare så var det lite läskigt att inse hur ofta jag faktiskt okynnesshoppar saker som jag i strikt mening kan vara utan.

 

Och just som väckarklocka fungerar den här boken alldeles utmärkt. Den får mig att tänka ett varv till då jag står i butiken och ska välja, får mig att begrunda alternativen. Dessutom är den full av intressanta bok- och bloggtips för den som vill läsa på om konsumtionskritik och även få konkreta tips på hur man ska gå till väga för att undvika att dras med av konsumtionsvågen.

 

Dessutom behöver man ju faktiskt inte köpa boken. Det går lika bra att låna på biblioteket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0