kulturell utflykt (med vampyrer och bokfika)

Vad tar man sig till i Halland när det är sommar och semester? Själv gillar jag att ge mig ut på kulturella utflykter. Till exempel till Varbergs fästning för att kolla på museets utställning om vampyrer. Och det var för all del en snygg och stämningsfull utställning, men tyvärr levde den inte riktigt upp till mina förväntingar. Nu är ju jag en riktig vampyrnörd och det är väl lite det som är problemet. Utställningen visade ingenting som jag inte redan hört eller läst förr, och dessutom innehöll den flera faktafel. Jag hade önskat en utställning som mer reflekterade vampyrens roll i samtiden och gärna något som inte enbart handlar om Twilight och True Blood. Ironiskt nog sålde de både Anna Höglunds avhandling Vampyrer och Katarina Harrison Lindberghs Vampyrernas historia i shoppen utan att för den delen verkat ha läst dessa utmärkta böcker. Hade de gjort det skulle utställningen kanske ha blivit bättre och mer nyanserad. Plus för den vackra vampyrkonsten dock. Den gjorde det värt resan.

Efter utställningen tog vi en bokfika på fästningens café. Eftersom A Storm of Swords är lite för otymplig för att släpas runt fick det bli Caroline Fredrikssons Flod som fikasällskap.


Som tur var medgav vädret utesittande och då fick vi så här fin utsikt.


Kommentarer
Postat av: Mia Hansén

Älskade Flod. Vad tyckte du om den? Hade tänkt ta mig till Varberg, dels för att se fästingen, men vampyrutställning mer lockande! Bra du meddelar den inte är bra.

2012-07-31 @ 22:24:45
URL: http://joakimdesign.com/kreativituren

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0