månadens topp 5: skräck

 
 
 
Jag tänkte att jag skulle försöka starta en ny grej här på bloggen. Månadens topp 5 kallar jag det och det är helt enkelt fem av mina bästa boktips från olika genrer. Och eftersom det är höst och snart Halloween tänkte jag börja med skräck.

 

Månadens topp 5: Skräck

 

5. Sheridan LeFanu – Carmilla

En självklar klassiker inom vampyrlitteraturen. Extremt stämningsfull och dessutom ganska originel. Står sig bra än i dag.

 

4. Stephen King – Staden som försvann

Att välja bara en bok av Stephen King är nästan omöjligt, men jag har alltid haft ett speciellt förhållande till Staden som försvann. Kanske är det vampyrerna och referenserna till Dracula, eller så är det bara för att den är riktigt jävla otäck …

 

3. Clive Barker – The Hellbound Heart

Ska man bara läsa en sak av Clive Barker så ska man läsa det här. Att cenobiterna sen länge hör till mina favoritmonster grundar sig mer på den här boken än på filmatiseringen Hellraiser.

 

2. Caitlín R. Kiernan – Silk

Kiernan är en av mina absoluta favoritförfattare, som förenar det skrämmande med det poetiska och skriver böcker som är komplexa och underbart drömska, men som också kräver en hel del av sina läsare. Debutromanen Silk är fortfarande en av hennes mest lättillgängliga böcker.

 

1. Poppy Z. Brite – Exquisite Corpse

Drottningen av splatterpunk! Men Poppy är inte bara läskig som fan, hon skriver otroligt vackert också. Så där så att innehållet och språket nästan går emot varandra. Sällan har inälvor och blod beskrivits så uttrycksfullt som i Exquisite Corpse, som handlar om två kannibalistiska nekrofilers kärlekshistoria.

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Swedish Zombie

Intressant lista, tankeväckande och smart eller hur jag ska säga. Har läst 4 av 4 och tycker de alla är mer än bra. Ditt val av king-bok är lite annorlunda, men jag förstår hur du tänker och håller verkligen med.

Kul idé förresten med topplistan!

2012-10-28 @ 00:07:28
URL: http://www.swedishzombie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0