nordisk läsutmaning del 11: danmark

 

Danska Pia Juul (f. 1962) anses vara en av de främsta författarna i sin generation och har skrivit såväl noveller, dikter och ungdomsromaner.

 

Mitt förfärliga ansikte är en sällsam samling noveller på gränsen mellan det smärtsamt allvarliga och det absurda och monstruösa. Det är kort och koncentrerat där situationerna på bara ett ögonblick ställs på sin spets. Det går aldrig att förutse Pia Juuls noveller, de invaggar en i en falsk känsla av trygghet för att plötsligt slå till och visa en aspekt som man inte ens visste fanns.

 

Vissa är mer direkta, som Examinanden, om en ung kvinna som kommer hem till släkten för att visa upp sin pojkvän, bara för att finna att de bjudit in hennes före detta flamma till släktmiddagen. Skuggan skulle kunna vara en sorts deckargåta där en privatdetektiv av någon sort inser att han blivit lejd för att agera som alibi för ett mord. Men de flesta novellerna ligger öppna för tolkning, och har därför sällan några definitiva slut.

 

Själv är jag ganska förtjust i den här typen av korta, öppna noveller, som man kan vrida och vända på och hela tiden finna nya nyanser hos. Jag önskar bara att jag tagit mig lite längre tid att läsa samlingen på, eftersom den knappast vinner på sträckläsning. En novell om dagen hade varit lagom, då hade det funnits tid att låta dem smälta emellan.

 

Det här är för övrigt min tredje Pia Juul-bok. Jag har även läst diktsamlingen sade jag, säger jag och novellsamlingen Den gången med hunden.


Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Hmm ... intressant. Jag har börjat läsa lite mer noveller på sistone. Jag ska snart länka upp till den sista månaden i den nordiska lästmaningen.
Om det känns tomt efter den så kör jag en ny utmaning hos mig: http://vastmanbok.blogspot.se/2012/09/vastmanlandskans-lasutmaning-bocker-om.html
Det vore roligt om du ville vara med.

Svar: Det låter jätteroligt. Ska kamma igenom mina hyllor på jakt efter böcker om böcker. Misstänker att det finns en hel del där bara jag kollar.
Gothique

2012-09-30 @ 22:44:23
URL: http://vastmanbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0