Vad ska du bli när du blir stor?

Jag hittade den här annonsen på Platsbanken.
Om man känner mig lite så märker man nog att den låter som klippt och skuren för mig. Förutom på en väsentlig punkt.
Jag har ingen magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Och jag vill inte ha någon heller.
Inte för att jag inte har tänkt tanken. Eftersom jag själv känner mig väldigt hemma på biblioteket så har jag tagit mig en funderare och försökt komma fram till om jag verkligen vill bli bibliotekarie.
Jag gick så långt att jag sökte till utbildningen. Den ges på distans, jag skulle kunna kombinera pluggandet med arbete, vilket jag hade varit tvungen till eftersom jag inte har mer studielån att ta ut. Och så slapp jag flytta.
Jag kom in också. I första urvalet.
Och tackade nej.
Jag är en sån person som verkligen måste ha alla alternativ tillgängliga innan jag kan bestämma mig. Jag måste veta att jag kan komma in innan jag kan tacka nej på allvar. För först då vet jag verkligen om jag gör rätt val eller inte.
När jag kom in på författarskolan tvekade jag inte en sekund. Jag visste, jag kände så starkt att jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag tackade nej.
När jag fick antagningsbeskedet från Borås var det bara som en axelryckning. Jaha liksom. Jaha, jag kom in. Kul. Liksom. Fast utan glöd.
Jag vill verkligen inte plugga mer, jag tycker inte att jag behöver det. Jag kan så mycket redan, det vore bättre att försöka göra något av det.
Dessutom tror jag att jag skulle bli en rätt dålig bibliotekarie. Det är nämligen bara en enda sak på hela biblioteket som intresserar mig. Nämligen böcker. Och jag vet att biblioteks- och informationsvetenskap inte handlar om böcker. Inte ett dugg . Och de saker som jag faktiskt är intresserad av att arbeta med, som läsfrämjande och ungdomskultur, skulle jag nog kunna göra utan att vara bibliotekarie.
Jag går och hoppas på att en dag hitta den där perfekta platsannonsen.
Jakten fortsätter...

Läser just nu: Johanna Nilsson -  Hon går genom tavlan, ut ur bilden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0