på spaning efter alternativen

Jag kan inte fatta att det tagit så lång tid för mig att upptäcka Gun-Britt Sundströms Maken. Den är ju äldre än jag till och med. Men efter att ha läst om den i Ordfront i juni förra året och sen lyckats hitta den på Byring & Bråte så har jag nu äntligen kommit mig för att läsa den.
Och jag blev totalt fascinerad då jag upptäckte att jag och huvudpersonen Martina var kusligt lika. Här är någon (om än en fiktiv karaktär) som liksom jag själv måste ifrågasätta allt, och i synnerhet gamla förlegade traditioner. Gifta sig? Varför det? Bilda familj? Är det verkligen nödvändigt? Kan man inte välja andra vägar i livet och bli lika lycklig?
Det intressanta med Maken är just den där diskussionen kring vad man förväntas göra med sitt liv. Och det som skrämmer mig är att vi fortfarande, över trettio år senare, för samma diskussion eftersom det fortfarande inte finns några självklara alternativ. Då som nu finns det en mall som alla någon gång förväntas passa in i.

Det kämpas för homosexuellas rätt att gifta sig, för deras rätt att skaffa barn, genom adoption eller insemination. Och missförstå mig inte, jag är för alltsammans, jag anser det vara en självklar del av ett demokratiskt samhälle. Men det säger också något om detta samhälles värderingar. Slutstationen för par som väljer att leva ihop anses fortfarande vara giftermål och familjebildning. Kanske ännu mer nu är på 70-talet.

Jag är nu i samma ålder som Sundström var då hon skrev boken och liksom hon ser jag hur folk runtomkring mig en efter en (eller kanske snarare två efter två?) faller in i den där mallen. Mamma ringer och berättar att nu har den och den gamla klasskompisen gått och gift sig och nu har den och den gamla polaren fått barn. Och jag kan inte låta bli att undra om de gör det av egen fri vilja, för att de verkligen djupt och innerligt vill det, eller för att de helt enkelt finner det lättare att följa redan upptrampade gamla spår?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0