david lynch goes japan?

I går läste jag ut Kafka på stranden av Haruki Murakami. Jag har varit nyfiken på Murakami ett tag. Efter vad jag hade hört verkade hans romaner vara helt i min smak.

Och det stämde.

Kafka på stranden är en underlig roman, full av mystiska händelser och gåtor, samtidigt som det finns en stark inre logik i berättelsen. Genre? Jag har ingen aning. Magisk realism kanske, men bitvis tangerar den science fiction. Den får mig att tänka på Twin Peaks, det är samma stämning, samma känsla. Det känns som om jag som läsare fått en liten glimt av en ännu större berättelse. Framför allt ger boken läsaren en nästan total frihet. Jag kan (och måste) tolka det som händer helt på egen hand. Murakami ger inga klara svar.

Jag har definitivt fått mersmak. Är just nu väldigt sugen på Fågeln som vrider upp världen. Men jag ska ju varken köpa eller låna några fler böcker det här halvåret... 


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Om "Kafka på stranden" innehar samma känsla som Twin Peaks, ja då måste jag ju helt enkelt svälja min stolthet och läsa boken. Tusan också. :) /J

2008-02-01 @ 07:26:17
Postat av: Maria

Titeln "Kafka på stranden" har sådan prettofaktor att jag vill springa lååångt bort. Men nu har jag läst så mycket bra om boken att jag börjar vilja läsa den ändå. ;)

2008-02-01 @ 14:44:55
URL: http://www.vildvittra.se/bokblogg
Postat av: Emeli

Jag har tänkt precis samma sak - att Kafka på stranden ger Twin Peaks-känsla. Nu tyckte jag dessvärre att det var ett minus, gillade Kafka större delen men den flippade ut för mycket på slutet, liksom Twin Peaks gjorde. Kändes som att författaren inte kom ur boken som han tänkt och bara skrev av sig...

2008-02-11 @ 00:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0