bokenkät

 

En bokenkät

 

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Kommer helt spontant att tänka på en förfärligt dålig fantasyroman med titeln ”Dream a little dream”. Fruktansvärt dåligt skriven, full med klichéer och med aptråkiga karaktärer. Ironiskt nog var själva grundidén i boken rätt bra, men mer eller mindre allt annat sög.

 

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?

Som tonåring var det nog Stephen Kings och Peter Straubs ”Talismanen” eftersom det var den som fick mig att börja läsa skräck, en genre som jag fortfarande älskar.   

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

Ja, många. Senast Andreas Romans ”Mörkrädd”.

 

4. Vad använder du som bokmärke?

Lite allt möjligt. Just nu ett snyggt svart läderbokmärke med en katt på som jag fått av min bror.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Oftast en stund på morgonen/förmiddagen och sen mycket på kvällen. Även nätterna är bra lästid.

 

6. Vad var den första bok du läste?

Minns inte exakt, men gissar att det måste ha varit något av Gösta Knutsson eller Astrid Lindgren.

 

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?

Jag gillar både och.

 

8. Vilken bok läser du nu?

Vígdis Grímsdottirs ”Jag heter Isbjörg jag är ett lejon” och Aidan Chambers ”Det här är allt”.

 

9. Och vilken sida är du på?

Kan inte ta reda på det just nu eftersom katten tagit mitt knä i besittning.

 

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)

Inte med avsikt.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

Ibland. Det kan definitivt fånga mitt intresse.

12. Sidantalet, då?

Har varit lite allergisk mot tjocka böcker ett tag men det verkar vara på bättringsvägen nu (”Det här är allt” är över 800 sidor.)

 

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

Absolut inte!

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?

Bram Stokers ”Dracula”, Poppy Z. Brites “Lost Souls”, Caitlín R. Kiernans “Silk”

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?

Inget allvarligt. Men katten råkade lite illa ut för några veckor sen då jag tappade ”Breaking Dawn” på honom. Som tur var var det pocketversionen.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Nej, jag rensar ut då och då och ger bort till välgörenhet.

 

17. Tar du med dig boken du läser på toa?

Nix.

 

18. Just det, läser du i badrummet?
Bara tidningar. Och förresten gillar jag inte att bada. I'm a shower-girl.

 

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Jag skriver alltid upp vad jag läser och har gjort det i över tio år nu. Sen har jag listor över vad jag vill låna på biblioteket.

 

Bokenkäten finns även här, här,här och här.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0