bokrapport april

April har varit en mycket god bokmånad, dominerad av ungdomsböcker. Ett par seriealbum har också slunkit ner, och jag måster erkänna att jag fått smak för det.

Neil Gaiman - The Absolute Sandman vol. II
Christine Falkenland - Vinterträdgården
Jessica Shiefauer - Om du var jag
Åsa Larsson - Solstorm
Alan Moore - Watchmen
Marika King - Supernova
Emily Gould & Zareen Jaffery - Häxskolan
Eva Swedenmark - Mellan två världar
Poppy Z. Brite (ed.) - Love in Vein

Ljudböcker:
Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor
Cornelia Funke - Bläckhjärta
Derek Landy - Skulduggery Pleasant


Bäst i april: Oh gud, det blir ju hur mycket som helst! Alan Moores Watchmen imponerade mycket, och Sandman är jag ju redan helt förälskad i. Falkenland är en gammal favorit som alltid håller, men månadens största läsupplevelse var faktiskt en ljudbok, nämligen Cornelia Funkes Bläckhjärta. Jag är grymt svag för berättelser som handlar om böcker och människor som älskar dem, och det finns gott om båda i Bläckhjärta. Det var också en bok som passade väldigt bra att lyssna på eftersom högläsning spelar en avgörande roll i berättelsen.

Sämst i april: Supernova. Efter att ha läst en del recensioner av den här boken har jag förstått att många tyckt om den, men jag måste erkänna att jag har svårt att förstå varför. De som förstår sig på menar att det här är en träffande beskrivning av hur det är att arbeta som managementkonsult. I så fall är jag glad att jag aldrig kom på tanken att bli det. Arbetsmiljöerna i boken får mig att rysa, kallt och ytligt är bara förnamnet, och jag vill bara ruska om alla karaktärerna och be dem att skaffa sig ett liv.

Sen måste jag medge att jag inte riktigt fattar hypen kring Stieg Larsson. Efter att ha lyssnat på Män som hatar kvinnor kan jag bara konstatera att Larsson är en hyfsad thrillerförfattare, men inte mer. Plotten är faktiskt inte så himla spännande och språket och stilen är direkt trist. Fast jag misstänker att jag ändå kommer att lyssna på hans andra två böcker, bara för att.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0