semesterläsning

I går kom vi hem från en veckolång semester i Skåne. Egentligen var det inte så avancerat, det handlade mest om att hälsa på föräldrar och koppla av på landet. Naturligtvis tänkte jag läsa. På en semestervecka borde man ju hinna med åtminstone två böcker. Jag hann med en. En ynka bok, och då var den inte ens särskilt tjock. Ian McEwans Lördag, 316 sidor. Men det var något med den där boken som väckte ett så intensivt motstånd i mig att jag sällan kom igenom mer än trettio sidor om dagen. Och det är förbannat lite för att vara mig. Dessutom hade jag inte möjligheten att strunta i att läsa den eftersom vi ska diskutera den i bokcirkeln i morgon. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag inte gillar den. Ibland gjorde jag det, bitvis kunde jag vara riktigt engagerad. Men det varade sällan i mer än ett tiotal sidor, sen började jag tappa fokus igen. Till slut blev jag i alla fall klar med den, på söndagen typ två timmar innan det var dags att åka hem. Det var en lättnad. I jämförelse kan jag säga att jag läste hundra sidor Sara Kadefors bara på tåget hem, en resa på ungefär tre och en halv timme. Och då läste jag inte ens hela tiden.
Annars är jag inte den som släppar med sig massor med böcker då jag ska åka bort. I stället brukar jag ta tillfälet i akt att utnyttja de böcker jag kan finna på platsen. Det finns gott om bokmalar både bland släkt och vänner, så det finns alltid någon jag kan låna av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0