bokrapport januari

Årets första månad är redan slut och det här var vad jag hann med:

Elizabeth Hand - Saffron and Brimstone
Liv Strömquist - Einsteins fru
Sofia Nordin - Utanmyr
Claire Castillion - Insekt
Carin Svensson - Vinterbäcken
Hanna Wallsten - I närheten av solen
Camilla Lagerqvist - Det brinner i mitt huvud
Nina Berberova - Diamantsjuka
Caitlín R. Kiernan - Beowulf

Bäst i januari: I vanliga fall skulle jag ha sagt Kiernan, utan tvekan, för jag tokälskar allt hon skriver. Jag skulle förmodligen aldrig ha läst Beowulf, som är byggd på den animerade filmen med samma namn (med manus av bland annat Neil Gaiman) om det inte vore för att Kiernan skrivit den. Nu var boken ändå rätt okej (och dessutom bättre än själva filmen), men den når inte upp till Kiernans vanliga höga klass. Bäst blir i stället Saffron and Brimstone, en samling med "strange stories", tätt följd av Insekt, som också är en novellsamling med lite surrealistiska drag.
Sämst i januari: Jag tror faktiskt inte att jag har någon riktig dålig bok den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0