live long and prosper

KulturfyranKulturbloggen handlar den här gången om science fiction och eftersom jag nyligen var och såg den nya Star Trek-filmen så blev jag sugen på att hänga på.

1. Tror du på Ufon?

Jag tror att det finns annat liv i universum, ja. Däremot tvivlar jag på att de kommer hit.

 

2. Vad skulle du säga om du såg en varelse komma ut ur ett Ufo?

Det beror på hur den såg ut. Det är ju en viss skillnad på att möta något som ser ut som Rygel och på att stå öga mot öga med Cthulhu. I det senare fallet skulle jag nog inte säga något alls, bara springa. Fort. Riktigt fort...

 

3. Om du mötte utomjordingar och de kunde läsa: vilken bok skulle du lämna över till dem?

Någonting snällt, som gör dem vänligt inställda till människor. En barnbok av Astrid Lindgren kanske.

 

4. Läser du Science Fiction? Har du någon favoritbok eller serie i den kategorin? Om du inte läser Science fiction: vilken slags böcker engagerar dig mest?

Jo, jag läser sci-fi, men inte så mycket. Mest klassiker i genren. Douglas Adams förstås. William Gibson. En hel del av Ursula K. LeGuin (skrev min D-uppsats i litteraturvetenskap om The Left Hand of Darkness). Lite Philip K. Dick. Men sci-fi har aldrig riktigt varit min genre på samma sätt som skräck och fantasy. Fast på sistone har jag lockats till att köpa böcker av yngre författare i genren så jag ser fram emot att få upptäcka lite nytt.

Däremot har jag alltid varit tokig i science fiction på film. Och det ska vara riktiga rymdäventyr, inte fjantiga actionrullar som bara handlar om hur duktiga amerikanarna är på att spöa aliens.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0