lyssna på en bok

Jag har fått ett minst två veckor långt vikariat som tidningsbud. Upp klockan halv tre varje natt för att ge mig ut i ruggigt höstväder. Whoho! Eller...?
Nåja, en positiv sak med det hela (förutom alla sköna stålar jag tjänar) är att jag får massor med tid till att läsa, eller rättare sagt att lyssna på ljudböcker. Nästan tre timmar varje natt, för att vara exakt.
Förr var jag ganska skeptisk mot ljudböcker, men efter att ha prövat det insåg jag snabbt fördelarna. I vanliga fall extraknäcker jag som tidningsbud på somrarna, och under en bra sommar hinner jag lyssna igenom runt tio böcker, eller mer.
Men ljudböcker är som sagt ett lite annat medium än tryckta böcker, och sådant som jag gillar att läsa på papper lämpar sig inte alltid att lyssna på. En ljudbok får gärna vara lite lättsmält och inte ha för invecklad berättarstruktur. Det ska gå och missa lite här och där utan att man går miste om något viktigt. Jag har upptäckt att deckare och ungdomsböcker lämpar sig väldigt väl i ljudboksformat. Kortare böcker är att föredra framför långa, mellan 5 - 15 timmar är perfekt. Blir det för långa tappar man lätt bort sammanhangen, vilket blir jobbigt då man inte kan bläddra tillbaka lika lätt som i en vanlig bok.
Sen spelar uppläsaren en stor roll. En dålig och livlös läsning kan förstöra också den intressantaste historia. Jag gillar när uppläsaren dramatiserar och lever sig in i berättelsen. Av någon anledning föredrar jag kvinnliga uppläsare framför manliga. Kanske beror det på att jag går mycket ute och lyssnar och att de lite högre kvinnorösterna hörs bättre genom bakgrundsljuden.
Här är några av mina favoritljudböcker:

Christian Mörk - Darling Jim, uppläst av Peder Falk
Lagom lång, spännande historia som fängslar nästan direkt. Väldigt bra uppläsning också. 

Jeanette Winterson - Fyrväktaren uppläst av Regina Lund
Underbar bok, suveränt läst av Regina Lund. Jag tror att den här är min absoluta favoritläsning. Hon gör det så bra! En ren njutning att lyssna på en varm sommarnatt.

Jens Lapidus - Snabba cash uppläst av Morgan Alling
Den här boken hade jag aldrig läst i pappersform, men Lapidus enkla raka språk funkade jättebra i ljudboksform.

Helena von Zweigbergk - Ur vulkanens mun uppläst av författaren.
Hemsk fängslande berättelse. Författaren läser fantastiskt bra.

Cornelia Funke - Bläckhjärta uppläst av Marie Robertsson
Den här passar extra bra som ljudbok eftersom just högläsning spelar en avgörande roll i berättelsen.

Muriel Barbery - Igelkottens elegans uppläst av Kerstin Andersson
Sorglig och vacker berättelse med inlevelsefull uppläsning.


Just nu lyssnar jag på Sara Paborns Släktfeber, som också tycks lämpa sig riktigt bra som ljudbok. Jag skulle ärligt talat inte stå ut med det här jobbet om jag inte hade möjlighet att göra något vettigt, som att "läsa" under tiden.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0