mindre lyckad (men hysteriskt rolig) recension

Då och då brukar jag läsa min gamla landsortstidning Ystads allehanda på nätet, oftast för att få reda på vem av mina gamla kompisar som nu gått och gift sig eller förökat sig eller på annat sätt utmärkt sig tillräckligt för att hamna i Ystan. I dag snubblade jag däremot över en recension av Bokhoras Album, som jag ju köpte på bokmässan.

Problemet är att den här skribenten inte ens verkar ha läst Album, eller om han har gjort det så har han åtminstone missuppfattat stora partier. Jag gillar särskilt när han anklagar Bokhororna för att vara "författargrupies": "...förslagna och påträngande.  En jagar den redan hårt prövade Stephen King i London. En annan Paul Auster och en tredje Paul Austers hustru Siri Hustvedt. När jakten lyckas fylls de av besvikelse. Författaren lever inte upp till de förväntningar de ställt på mötet."

Eh... för det första var det inte London som Helena Dahlgren träffade King i, och dessutom var King ute på signeringsturné och då är det väl rimligen meningen att det ska dyka upp folk. För det andra jagade ju inte Johanna Lindbäck Paul Auster alls, hon flydde från honom eftersom hon inte ville träffa honom, och när hon, samma person alltså och inte någon tredje, träffade Siri Hustvedt så blev hon allt annat än besviken.
Det är åtminstone så jag uppfattade texten.

Över huvud taget är det en läsvärd recension, inte minst för att jag fick mig flera goda skratt. Sen kan man ju använda den som ett exempel på hur man inte bör skriva recensioner. De bör nämligen handla om det som faktiskt står i boken och inte det som skribenten tror att det står, efter att han har skummat igenom den typ en halv gång och möjligen kollat på bilderna...


Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

åh herregud, tack för tipset! det var riktigt underhållande. Särskilt som jag, utöver det du påpekar ovan, även hittade minst ett stavfel: "kändiskap", alltså ett riktigt kap till kändis eller..? Nä, tror inte det. Att han sedan totalt missuppfattar hela albumet är ju nästan lite gulligt. Att han inte förstår att innehållet är så essentiellt att det är självklart för alla parter som läser bokhora eller bokhoras album - det är nästan roligt.

2009-10-07 @ 07:35:59
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Helena aka Författargroupien (Annie Wilkes, kanske?)

Jag skrattade också gott åt "recensionen", särskilt åt partiet där han skriver om hur jag "jagade" den "redan hårt prövade Stephen King". Fick omedelbart fram bilder av hur säkerhetsvakter bär bort en sparkande och skrikande Helena, som om och om igen skriker "I'M YOUR BIGGEST FAN!". Det låter ju som Lida på riktigt. Humor på stor nivå!



Skönt, ändå, när sågningar är så världsfrånvända och slarviga som denna. Då tar man inte åt sig som författare.

2009-10-07 @ 14:00:06
URL: http://www.bokhora.se
Postat av: Bokomaten

skratt såg ungefär samma scenario som helena framför mig.:-) Hur hon smyger bakom bokhyllor för att övrefalla honom och sedan springer allt vad hon kan för att komma i fall honom medan han flyr hals över huvud. Vilken action!

2009-10-09 @ 11:35:15
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0