efter bokmässan

Efter två hela dagar på bokmässan känner jag mig ändå förvånansvärt pigg och fräsch i dag. Kanske beror det på att jag tillbringade ovanligt lite tid på själva mässgolvet i år, men hängde desto mer vid scener och i seminarierum. Eftersom jag övernattade hos ett par kompisar i Göteborg hade jag absolut köpförbud under hela lördagen (om jag köpte något på lördagen skulle jag ju bli tvungen att släpa runt på det också på söndagen, och det orkar man bara inte).

Lördagens mest minnesvärda måste vara Martina Lowden och Monika Fagerholm. Härligt flummig men med stort allvar. Jag har bara läst Underbara kvinnor vid vatten av Fagerholm, men känner att det är hög tid att  ta tag i Diva och Den amerikanska flickan, vilka båda står och väntar på mig i bokhyllan.

Martina Lowden & Monika Fagerholm

Sen lyssnade jag lite på Ulrika Lidbo i Alfabetas monter. Hon debuterade tidigare i år med Decembergatans hungriga andar. En bok jag faktiskt läste långt innan den kommit ut (fundera på den, ni).

Hann med att lyssna på Ann Heberlein vars bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva står högt på min läslista.


På söndagen började jag med att handla böcker, då det kliade våldsamt mycket i fingrarna efter en hel dags återhållsamhet. BTJs monter var den som lockad mest där, med sina vrakpriser. Sju böcker för hundra kronor. Så det blev de här:

Joyce Carol Oates – Djur (Oates är en författare jag läst alldeles för lite av, men som jag gärna vill läsa mer av. Och Djur ska vi prata om i min bokcirkel nästa gång.)

Steinunn Sigurdardottir – Hundra dörrar i brisen (Spontanköp. Men när jag kom hem upptäckte jag att jag faktiskt har en annan bok av samma författare, Tidstjuven. Och den gillade jag mycket.)

Katarina Kieri – Majas morsas kompis sambo (För att jag alltid behöver fler novellsamlingar)

Katja Timgren – Det jag inte säger (Läste Timgrens andra bok Ingenting har hänt tidigare i år och tyckte mycket om den. Så det fick bli en till.)

Necronomicon i Sverige (antologi) (Ganska självförklarande titel, eller hur? Bara måste ha den!)

Joan Didion – Lagt kort (En bok jag petat på till och från och som jag hört mycket gott om)

Cilla Naumann – Vad ser du nu (se ovan)

Mässfynden

 

Under söndagen lyssnade jag på rätt många seminarier och scenaktiviteter. Intressantast var helt klart seminariet om hästböcker ur ett genusperspektiv, med Pia Hagmar, Petra Andersson och Ingrid P. Bosseldal. Som barn- och ungdomsboksrecensent fick jag skämmas lite när de konstaterade att hästböcker knappt förekommer på kultursidorna. Jag har ju inte heller recenserat några, trots att jag själv är gammal hästtjej. Så nu lovar jag bättring.

Roligaste (och boknördigaste) seminariet på söndagen var förstås Bokhora. De var så bra att jag var tvungen att köpa deras Album, trots att jag tyckte det var i dyraste laget (90 spänn för en tidning). Men jag fick i alla fall en t-shirt på köpet.


Roligast på mässan: Leif GW Persson-dockorna!



Sämst på mässan: Maten. Har levt på bananer, naturgodis och vego-hamburgare i två dagar. Enformigt? Ja.
Och gratissakerna! Min kompis Emma gick på mässan i knappt fem timmar och fick hur mycket roliga gratisprylar som helst. Jag går där i två dagar och får som bäst en reflex och ett nummer av ViLÄSER (vilket i och för sig var mycket trevligt).

Sammanfattningsvis: Bokmässa är jättekul, men bara en gång om året.

Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Det låter roligt, intressant och utmattande. Och vilka härliga böcker du köpte. Jag blir sugen på att läsa dem alla!

2009-09-29 @ 22:26:19
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokomaten

Fattar inte hur jag kunde missa Leif G W-dockorna, sett dem på flera ställen, men såg dem inte på mässan.:)

2009-10-09 @ 11:33:46
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0