vampyrnörden slår till

Efter det andra avsnittet av Skräckministeriet höll jag min sambo uppe i flera timmar med mina nördiga monologer. Och nu när jag ser reprisen kan jag fortfarande inte hålla käften. Det hävdas att vi upplever en vampyrvåg i litteratur och film. Och som exempel nämns Låt den rätte komma in, Stephenie Meyer och True Blood. Varje gång! Om det nu verkligen fanns en vampyrvåg, borde det inte vara lätt att hitta några fler exempel då?
Och hela det där snacket om att vampyren förmänskligats på senare år, att de oftare är hjälten än skurken... Hallå! Det hände ju redan på sjuttiotalet genom Anne Rices böcker! Efter henne har majoriteten av vampyrerna i litteraturen varit av den "mänskliga" sorten. Jag borde veta, jag har läst vampyrböcker i halva mitt liv, långt innan den så kallade vågen började. Och jag har aldrig haft brist på böcker att läsa heller, det har funnits en stadig ström med nya vampyrromaner hela tiden. Fast det är klart, de flesta av dem kom ju aldrig på svenska... Och de som ändå blev översatta fick noll uppmärksamhet i media. Slutsats: vampyrvågen är en illusion. Det finns inte fler vampyrer nu än förr, de bara syns mer.

Och när vi ändå håller på... är inte hela det där tjafset om vampyrbettet som metafor för sex lite väl uttjatad vid det här laget? Jag menar, dagens vampyrer kan tydligen knulla alldeles utmärkt med det de har mellan benen. Så vad behöver de då en metafor till? Det är klart att den metaforen blir väldigt talande i tidig vampyrlitteratur, som Dracula och Carmilla, eftersom de inte innerhåller några "riktiga" sexskildringar. Metaforen blev laddad eftersom den antydde något förbjudet. Men i och med att samhället, och vampyren, förändrats har den metaforen förlorat sin kraft. Vad är meningen med att göra omskrivningar för sex när man i nästa stund beskriver själva sexet?

Borde vi inte försöka ge vampyren en ny och modernare tolkning som passar bättre ihop med det samhälle vi lever i i dag, i stället för att slumma runt i 1800-talets kvarlämnade rester? Det vore en diskussion jag skulle följa med intresse.

För den som vill ha lite matigare vampyrinformation än vad som gavs i Skräckministeriet rekommenderas dokumentärerna A new type och Vampire legends som finns på SVTs True Blood-sida.

P.S Tro nu inte att jag avskyr Skräckmininsteriet, jag tycker faktiskt att det är en väldigt intressant och spännande serie. De kan bara inte särskilt mycket om vampyrlitteratur...

 


Kommentarer
Postat av: Andreas

Apropå vampyrlitteratur så är inne och plöjer igenom genren på allt som verkar intressant. Här om veckan så hittade jag av en slump Nancy Collins tre böcker om Sonja Blue (Sunglasses After Dark, In the Blood och Paint it Black), vilket måste vara den bästa vampyrlitteratur som skrivits. De är väldigt djupa och otroligt mörka och våldsamma då "antihjältinnan" är en psykotisk och schizofren vampyr. Dessa rekommenderas starkt, då de kan behövas som motvikt till alla sockersöta och glittrande vampyrer som är populära i dag.

2009-10-29 @ 21:32:54
Postat av: Gothique

Jag läste Nancy Collins böcker för flera år sen och älskade dem.

2009-11-02 @ 12:25:16
URL: http://gothique.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0